Den Haag,
08
oktober
2013

Weg met de paradigmashift

Samenvatting

Onlangs deed ik mee met een rondetafelgesprek over communicatie en duurzaamheid. Daarin stond centraal hoe communicatie een bijdrage kan leveren aan de acceptatie en versnelling van een duurzame ontwikkeling. Mijn antwoord was dat duurzaamheid te vaak wordt gebracht voor een te kleine groep mensen. Daardoor vergeten we om een groot deel van de samenleving voor duurzaamheid te winnen. 

Jeroen+Jansen

Onze premier riep begin dit jaar op om te starten met consumeren om daarmee het Centraal Planbureau te verslaan. Groei moest komen van meer consumptie. Dat sluit aan bij wat mensen al jarenlang horen in reclames en advertenties. Koop deze nieuwe auto! Gebruik deze innovatieve shampoo! Maak die verre reis nu! Nu de nieuwste najaarsmode voor de laagste prijzen!

Reprimande
En ineens krijgen deze mensen te horen dat ze het al die jaren helemaal fout hebben gedaan. Dat hun levenswijze de oorzaak is van alle problemen rondom klimaat. Dat koopjesjacht de schuld is van slechte werkomstandigheden en lage lonen van arbeiders in Azië.

Bij communicatie over duurzaamheid ligt vaak de nadruk op wat mensen allemaal verkeerd doen. Mensen krijgen een reprimande over hun keuzes en gedrag waartoe ze al sinds tijden worden opgeroepen.

Dwang is geen middel om een samenleving te winnen voor een duurzame wereld. Het gaat in tegen de breed gevoelde vrijheid van mensen om hun eigen leven vorm te geven. Het leidt eerder tot verzet dan draagvlak. Er zijn veel mensen die veel goeds doen in onze maatschappij. De wereld van duurzaamheid benadrukt echter te vaak alleen wat ze verkeerd doen.

Gaat dat over mij?
De voordelen van duurzaamheid voor een samenleving komen natuurlijk ook aan bod. En dat is lang niet altijd makkelijk. De problemen zijn vaak complex. Dan is het extra belangrijk om helder te zijn over wat je wilt bereiken en waarom dat voor veel mensen voordelen heeft.

Wil je een groot deel van de samenleving voor de voordelen van een duurzame samenleving winnen, dan red je het daarom niet met begrippen als ‘transitie’ of ‘paradigmashift’. Die taal spreekt maar een heel kleine groep mensen aan. De rest denkt: dat gaat helemaal niet over mij. Zij halen hun schouders op en voelen zich niet direct geroepen om te kijken hoe zij een bijdrage kunnen leveren.

Aansluiten
De kleine groep mensen die zich inzetten voor een duurzame wereld verdienen alle lof. Zij zijn het die zich sterk maken voor de kansen van mensen elders en generaties na ons. Willen we een versnelling tot stand brengen en een grote groep mensen hiervoor winnen, dan is het belangrijk taalgebruik en houding aan te passen. Dat betekent aansluiting bij de belevingswereld, dagelijkse gebruiken en wensen van de brede samenleving. Daarmee maken we de duurzame samenleving concreet voor veel mensen die nu nog toekijken.  Dat brengt de acceptatie en versnelling een stuk dichterbij.

Jeroen Jansen is directeur van de ASN Bank

Contactpersoon
photo:Ruud  Stevens
Ruud Stevens
Adviseur externe communicatie
070-3569353
/
06-10963432
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws