den haag,
05
december
2013

Marleen Janssen Groesbeek

‘Een tros bananen voor één euro kan toch niet?’

Samenvatting

Marleen Janssen Groesbeek, duurzaamheidsmanager bij DSM en voormalig redacteur van het Financieel Dagblad, nam de zaal mee in verleden, heden en toekomst van duurzaam ondernemen. ‘We moeten kritischer kijken in welke sectoren we investeren.’

Hoe het begon
Henry Ford en Anton Philips behoorden met hun ondernemingen tot de eersten die profit combineerden met people en planet, volgens Janssen Groesbeek. ‘Philips zorgde in Eindhoven voor goed onderwijs en huisvesting voor het personeel. Natuurlijk met een economisch belang: als je goed voor je medewerkers zorgt, zijn zij van grotere waarde voor je bedrijf.’

People, planet, profit
Eind jaren ’90 wordt het meer bedrijven steeds duidelijker: we moeten niet alleen winst maken, we moeten ook oog hebben voor mens en planeet. John Elkington is in die tijd de grondlegger van de drie beroemde p’s: people, planet, profit, die door veel ondernemingen geadopteerd worden als richtlijn voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Tegelijkertijd neemt de externe druk toe en worden bedrijven gedwongen transparant te zijn over hun duurzame activiteiten. ‘Steeds meer bedrijven maken duurzaamheidsverslagen om anderen inzicht te geven in hun activiteiten. Ook maken zij vaker geïntegreerde jaarverslagen, waarbij de rapportage over duurzaamheid wordt gecombineerd met het financieel jaarverslag.’

Risicomanagement
Bedrijven doen ook steeds meer aan risicomanagement. ‘Mede ingegeven door gebeurtenissen zoals de brand in een textielfabriek in Bangladesh. Hierdoor werd weer eens goed duidelijk onder welke arbeidsomstandigheden mensen daar onze kleding maken.’
Janssen Groesbeek merkt wel op: als burger vinden we dit allemaal belangrijk, maar als consument doen we er weinig mee. ‘Na de brand in Bangladesh was er ironisch gezien een opleving in de verkoop bij winkelketen Primark. Mensen dachten: die kleding moet wel goedkoop zijn als het in deze omstandigheden wordt geproduceerd. Hetzelfde gebeurt in supermarkten: we kiezen het liefst voor goedkope producten. Een tros bananen voor één euro kan toch niet? Dan moet er toch iemand in het proces worden uitgebuit? Maar als consumenten niet bereid zijn om meer te betalen, is de beloning voor bedrijven om verantwoord te ondernemen ook kleiner.’

Toekomst
Gelukkig hebben steeds meer bedrijven oog voor duurzaam ondernemen, ziet Janssen Groesbeek. Ze werkt zelf sinds kort bij DSM en ziet ontwikkelingen. ‘Tachtig procent van de nieuwe producten moet voldoen aan duurzaamheidskenmerken. Ook Philips, Unilever en Campina zijn voorbeelden van bedrijven die het goed doen.’
We gaan op zoek naar een nieuwe economische orde, waarbij het delen van producten een belangrijke plaats inneemt (sharing economy), evenals zo veel mogelijke recyclen van producten (circle economy). Ook gaan bedrijven in de hele productieketen steeds meer samenwerken, in plaats van dat ze elkaar tegenwerken zoals in supermarktoorlogen gebeurt. ‘Samenwerken gaat bepalen welke bedrijven overleven.’

Bedreigingen
Janssen Groesbeek ziet nog wel bedreigingen, vooral van wat zij ‘afwachters’ noemt. Mensen en bedrijven die denken: het zal onze tijd wel duren. Die niet willen veranderen. VNO NCW is volgens haar zo’n partij, net als de regering. ‘We hebben sinds het tweede paarse kabinet toch geen kabinet meer gehad dat zich bekommerde om het milieu?’
De oplossing hiervoor ligt volgens de econome bij de burgers zelf. ‘We moeten onze mond opendoen, we zijn te passief. We moeten ook kritischer kijken naar de bedrijven waarin wij investeren en beleggen. Doen we dat wel in de juiste bedrijven en sectoren? Alleen zo kunnen we samen werken aan een betere wereld.’

Boilerplate

Over Marleen Janssen Groesbeek
Marleen Janssen Groesbeek studeerde economische wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte onder meer bij Het Financieel Dagblad. Tussentijds was ze redacteur bij Quote en het NOS Journaal en schreef ze verschillende boeken over maatschappelijk ondernemen. Ze was ook beleidsmedewerker duurzaamheid bij Eumedion, de belangenorganisatie voor institutionele beleggers zoals pensioenfondsen. Tegenwoordig is ze duurzaamheidsmanager bij DSM.

Contactpersoon
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws