den haag,
05
december
2013

De rol van de voorloper:‘Als wij bewijzen dat het kan, volgen grote bedrijven vanzelf’

Samenvatting

Wat betekent het om een voorloper te zijn? Welke rol hebben eigenzinnige denkers die ondernemen om de wereld mooier te maken? Presentator Jelte Sondij en Willemijn Verloop van Social Enterprise NL gingen tijdens de Dag van het ethisch beleggen in gesprek met vijf ‘koppige gekken’, over de manier waarop zij impact willen hebben.

Al vier jaar produceert Verle Aarts op een mens- en milieuvriendelijke manier kleding in Nepal. Verle: ‘Het gaat hard: binnen twee jaar zorgde Studio Jux voor 3 procent van de kledingexport uit Nepal.’ Inmiddels heeft Studio Jux een eigen fabriek in Nepal. Natuurlijk ging het niet zo makkelijk als het lijkt. ‘Er is geen wetgeving, waardoor veel onduidelijk is. Je moet als een slang manoeuvreren. De onduidelijkheid heeft ook voordelen: alles ligt open, je kunt zelf iets moois creëren.’

Fragiele staten
Renée Wokke zit nog in de opstartfase van Brilliant Minds Burma, een organisatie die talentvolle jongeren uit verschillende etnische groepen wil opleiden en koppelen aan internationale bedrijven die in Birma actief zijn. Tijdens haar reis in 2007, toen er nog een dictatoriaal regime heerste, werd Renée geraakt door de samenleving. ‘Ik vroeg me af wat ik kon doen.’ Toen de boycot werd opgeheven, startte ze haar sociale onderneming. ‘In fragiele staten liggen grote kansen.’ Bekijk de pitchvideo waarmee Renée de ASN Bank Wereldprijs won.

Groene garderobe
Marieke Eyskoot van Talking Dress vertelt consumenten alles over eerlijke mode. Ze geeft workshops en schreef een boek: een gids over een groene en geweldige garderobe. Marieke: ‘De consument wil wel. We moeten het alleen makkelijk maken voor consumenten.’ Om mensen de weg te wijzen naar winkels en merken heeft Talking Dress een app ontwikkeld, die je gratis kunt downloaden.

Boze kabouter
Egon de Bruin helpt mensen ‘van denken naar doen’. Hij ontwikkelde Treemagotchi, een digitale boom die groeit bij elk groen stapje, inclusief kabouter die boos wordt als je de boom verwaarloost. 27 duizend mensen verleidde hij via dagelijkse mails tot een microactie, zoals overstappen naar een duurzame bank. Een leuke tool, maar het leverde Kairos Tools niet genoeg op om zichzelf te bedruipen. Nu ontwerpt Egon trajecten voor bedrijven om het gedrag van medewerkers te veranderen.

Kritische vragen
Met Strawberry Earth bestrijdt Mette te Velde het vooroordeel ‘duurzaam is suf en duur’. Op een vrolijke manier richt Strawberry Earth zich op jonge creatievelingen. Elke dag is er een aanbieding die laat zien dat duurzaam een verrijking is en helemaal niet ingewikkeld. Toen H&M wilde gaan samenwerken met Strawberry Earth, moest Mette goed nadenken. ‘Hoe ga je om met een bedrijf dat veel dingen fout doet, en maar een klein beetje goed? We besloten dat H&M ons logo alleen op de duurzame producten mag gebruiken, om het goede te stimuleren.’Dit is een mooi voorbeeld van hoe een groot, internationaal bedrijf duurzaamheid onderdeel maakt van zijn strategie, wanneer kleine, enthousiaste, creatieve bedrijven hebben laten zien dat er een markt voor is.

Daar is ook een rol voor de consumenten weggelegd, vinden de vijf ondernemers. Klanten kunnen elke dag stemmen met hun geld. Je hebt altijd de keuze en je kunt kritische vragen stellen. Als een gevestigd bedrijf elke dag een kritische vraag krijgt, zet het misschien ook stappen.

Contactpersoon
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws