Den Haag,
02
juli
2013

Acht jonge wereldverbeteraars winnen Your Bricks 2013

Jongeren ontwikkelen training voor geluk en app tegen pesten

Samenvatting

Een app waarmee reizigers hun geld zoveel mogelijk besteden aan de lokale economie. Een verbintenis tussen net afgestudeerde werkloze jongeren die zo sociale projecten kunnen uitvoeren. OudNieuw, dat jongeren aan ouderen koppelt voor hulp of gezelligheid. Het zijn drie van de acht plannen voor een betere wereld die de pitchavond wonnen van Your Bricks, de eerste academie voor sociaal ondernemerschap. 

Vijftien jongeren presenteerden donderdag 27 juni hun plan voor een betere wereld in het Utrechts Centrum voor de Kunsten. Zeven vrouwen en één man wisten de jury – bestaande uit Fanny Koerts van Jimmy's, Jan van Betten van Nudge en ErnstJan Stroes van NCDO – te overtuigen met hun pitch. De winnaars krijgen een persoonlijke coach die hen begeleidt bij de uitvoering van hun plan. De pitchavond volgde op een intensief masterclasstraject, waaraan drieëndertig jongeren deelnamen.

De winnaars 

  • Kirsten bedacht de Listen Up!-app waar gepeste kinderen terecht kunnen voor hulp.
  • Lisa gaat een volledig plantaardig kookboek maken met uitgebreide voedingsinformatie.
  • Tomer wil trainingen geven aan organisaties over gelukkig worden.
  • Esther is van plan om nieuwe duurzame marketingmiddelen te ontwikkelen met een marketingbureau dat volledig duurzaam is.
  • Jeske bedacht de LocalTravel-app waarmee reizigers hun geld zoveel mogelijk kunnen besteden aan de lokale economie.
  • Solveig wil afgestudeerde, werkloze jongeren verbinden zodat zij samen sociale projecten kunnen opzetten en uitvoeren met haar organisatie WADT/Werken Aan De Toekomst.
  • Ike ontwikkelt een sociaal keurmerk voor hotels in Zuid-Amerika die werken met jongeren uit achterstandswijken.
  • Channah bedacht het bureau OudNieuw, dat jongeren aan ouderen koppelt voor hulp of gezelligheid.

Over Your Bricks
Hoe vorm je een goed idee voor de wereld om tot een concreet plan? Voor het antwoord op die vraag schreven drieëndertig jongeren tussen 16 en 28 jaar zich in voor Your Bricks. Hun ideeën varieerden van productontwikkeling tot bewustwordingscampagnes om maatschappelijke problemen aan te pakken als werkloosheid, discriminatie en milieuvervuiling.

Het programma van Your Bricks bestaat uit drie onderdelen: de masterclassdagen, een pitchdag en een coachingstraject. Tijdens de masterclassdagen delen ervaren sociaal ondernemers - zoals Marieke Hart van Thuisafgehaald en Bas Gadiot van Critical Mass – hun kennis en ervaring over onder meer communicatie en financiering. De deelnemers gaan vervolgens zelf aan de slag met hun plan.

Your Bricks is een initiatief van Timu Kota, GreenWish, ASN Bank en NCDO en is mogelijk gemaakt door het SNS REAAL Fonds.

Contactpersoon
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws